January 15, 2009

fikirkan


aku tergerak hati nak menulis post kali ini tentang satu perkara yang sudah lama menjadi kanser dalam kehidupan masyarakat melayu kita sekarang.bukanlah baru sekrang sebenarnya,dah lama tapi aku baru 'matang plus dewasa' untuk menyuarakan pendapat.satu kejadian telah mentrigger otak aku untuk berfikir dan seterusnya berkongsi pendapat kat sini.salah satu cara aku untuk mengelakkan daripada otak aku berkarat!
nearby my parents's office,ada satu 'Cyber-cafe' yang dibuka.well,kalau korang tengok dari segi fizikalnya,korang pun boleh agak yang that 'Cyber-cafe' buat illegal business.that shop dibuka mase around March 2008.dulu bila tiap-tiap kali aku balik dari sekolah,aku selalu usha jugak ape sebenarnya yang ada kat dalam tuhs.well,nak buat camne,dah kate buzybody.haha.aku notice yang all the computers kat dalam tu bukanlah purposenye untuk ber-online cara normal.aaa,bagaimana aku nak sampaikan pada kalian ya?senang cerite,komputer yang ada kat dalam kedai tu adalah untuk berjudi.kalau korang selalu tengok channel AXN 701 cerite 'Las Vegas',korang notice tak the SLOTS MACHINES yang ada kat dalam tu?haa,'game' macam tue la yang ade kat komputer dalam kedai tu.ada lagi yang lain,tapi aku tak perasan pulak.masa mula-mula kedai tu beroperasi,ade la jugak pernah kena rate dengan polis tapi lepas tu kedai tue bukak cam biase balik.kenapa ye itu berlaku?hmm,aku tak pasti.owner kedai tersebut adalah chinese.ala-ala taiko-taiko.tapi yang paling menyedihkan,pekerja [tukang jage kedai tue,yang open and close the shop] dan pelanggan/pengunjung setia kedai tue majoritinya Melayu.rase nak cepuk-cepuk je orang-orang tu pastu nak cakap,"hish,korang nie kat sekolah tak belajar ke?dose tau x?" tapi mane boleh buat,kang tak pasal je aku kena balik.huhu.kang terpaksa lak korang-korang datang melawat aku.haha.masa nak buat buat post nie aku da la rujuk-rujuk sikit kat buku-buku yang ada kat rumah nie.kalau kat sekolah menengah,kita dah belajar pasal judi secara boleh lah nak kate terperinci masa kat form one lagi.tapi kalau sape-sape yang masa sekolah rendah dah pergi sekolah agama,mereka dah belajar pasal judi nie masa darjah lima lagi.




i quoted a piece of reminder for all of us from the holy Quran, Surah Al-Baqarah: ayat 129
maksud ayat tersebut:

mereka bertanya kepadamu (wahai Muhammad) tentang arak dan judi. katakanlah: "Pada kedua-duanya dosa besar dan ada pula beberapa manfaat bagi manusia, tetapi dosa kedua-duanya lebih besar daripada manfaatnya." Dan mereka bertanya pula kepadamu: "Apa yang mereka belanjakan (dermakan)?" Katakanlah: "(Dermakanlah apa-apa) yang lebih daripada keperluan. Demikianlah Allah menerangkan ayat-ayat-nya kepadamu supaya kamu berfikir"



Judi ialah sejenis pertaruhan dengan menggunakn wang atau barang yang berharga bertujuan untuk mendapatkan keuntungan yang berlipat ganda.contoh-contoh permainan judi ialah Sport Toto,4D,bookie bola sepak,permainan mesin slot dan sebagainya.aktiviti menyabung ayam yang menggunakan wang pertaruhan juga adalah satu bentuk perjudian.dah lah berjudi,menyeksa haiwan pulak tue.hukum berjudi adalah HARAM di sisi agama islam.hukuman bagi orang yang berjudi ialah didenda dan harta hasil perjudiannya dirampas.how about the punishments by the law of Hudud?haha.i don't know.hee.no offence.

berjudi nie gak mendatangkan banyak kesan buruk kepada individu,keluarga dan komuniti:
  • menimbulkan pergaduhan dan permusuhan di kalangan masyarakat
  • membuang masa dan mengabaikan tanggungjawab dan tugas yang diamanahkan
  • mengabaikan tanggungjawab terhadap ahli keluarga
  • melahirkan individu yang malas.
banyak lagi kesan buruk yang datang daripada perbuatan berjudi nie.kita pikir ikut logik akal pun boleh figure it out.tengok kisah-kisah benar yang ada kat TV pun membantu kita sedar tentang kesan buruk perbuatan ni.jadi,moral of this post is, Setiap umat islam hendaklah menjauhkan diri daripada amalan berjudi.Allah meletakkan hukum berjudi itu sebagai dosa besar dan haram kerana ia mendatangkan banyak kesan buruk kepada manusia.


just for thoughts.
seronok gak tulis2 cmni.
dats all fer now....

No comments: