December 31, 2008

2009

goodbye 2008,hello and most warmest welcome to year 2009.tak sangka dah nak masuk tahun baru.meaning,bermula lah satu lagi perjalanan hidup yang baru.mungkin tahun 2009 ini agak istimewa bagi aku,kerana for the first time in whole life,aku tak perlu lagi mendaftarkan diri ke sekolah.haha.sesuatu yang menggembirakan?mungkin ye dan mungkin juga tidak.bila pergi any shopping mall yang ada sale 'Back to School' and usha semua uniform sekolah yang dijual,i have the funny feeling in my stomach.macam perut kena tickle pun ada.aduish.hopefully,tahun 2009 ini memberi aku peluang dan nafas baru.2008 dah habis,2009 pun baru nak mula.semua orang sibuk tanya aku pasal azam.resolutions.hmm?sebenarnya,aku tak pernah ada azam yang betul-betul aku nak buat.dulu masa form4 je aku ada azam.and alhamdulilah aku berjaya [kot?] menunaikannye.yang kelakarnya,mase new year's eve tu semangat-semangat buat banyak azam [takdelah banyak sangat,tapi lebih dari satu la gak.] tapi yang aku tunaikan cuma satu saja.haha.nak wat camne,i am not exactly known for focussing my full attention to stuff.lagi-lagi kalau perkara yang importante.things yang silly-silly boleh la aku fokus.hmm,mane tak mak aku suke ngamuk ngan aku,kan-kan?tapi untuk tahun 2009 aku dah found out a few ways to make my resolutions come true.

*source: article from the University of Washington*

  • have a strong initial commitment to make a change
  • have full self-confidence in self with the resolutions made
  • keep track of your progress
  • avoid thinking or making resolutions at the last minute
  • do not burden ourselves with so many resolution.2 or 3 is quite enough.
dalam article tue ada state a few things yang boleh lead towards resolution failure,tapi satu isi nie yang paling menarik perhatian aku: framing your resolution as absolute by saying,"I will never do ***** again".
my reaction masa baca the article is "oooooo,tak boleh rupenye,cehhhh"
sekarang baru aku tau,jelas dan nyata aku nie sangat ignorance orangnye.huhu.kenapa tidak boleh?well,dalam article tue tak bagitau pulak why,tapi aku try to come up with my own reasoning.reason aku sendiri yang boleh memuaskan jiwa dan raga aku.setelah penat berfikir....barulah aku dapat jawapan.jawapan yang aku tak boleh nak olah kat sini sebab aku xreti nak cakap in proper words.so,kalau anda nak tahu,dipersilakan dengan segala hormatnya untuk masuk dalam kepala otak aku nie.haha.

Nur Liyana's Resolutions for 2009
  • i will try to be honest [yang serious-serious nie] to all the people around me and definitely i want to be honest to myself.
  • aku nak jadi orang yang lebih menggambarkan maksud nama aku.dari semua segi.fizikal [nie tak perlu kot] emosi,hati dan perasaan.
aku harap aku dapat tunaikan semua nie.untu kebaikan diri aku jugak.haha.so,bagaimana dengan azam tahun baru anda?


its great to be back!
sekian,coretan terakhir untuk 2008.
31st december 2008


No comments: