January 12, 2009

mengapa?

sekarang ini,aku dilanda kesedihan.kenapa?hmm.let see,mungkin kerana terlalu banyak saudara-saudara islam kita yang ditindas dan dibunuh oleh Rejim Zionis Israel yang tak berhati perut dan kejam tu.kadang-kadang aku tak sanggup nak tengok berita pukul 8pm [Buletin Utama kat TV3] hari-hari mesti bilangan orang islam yang mati kat Semenanjung Gaza bertambah-tambah.tak kira la lelaki,perempuan atau orang tua.dan yang lebih menyayat hati [buat aku rase nak pergi bom negara Israel tuhs] Rejim Zionis berterus-terusan membunuh kanak-kanak yang tidak bersalah.kanak-kanak itu tidak mengerti apa-apa,adakah adil untuk Rejim Zionis merampas kehidupan dan masa depan mereka?aku sendiri pun tak faham apa sebab utama Israel menyerang dan mengganggu rakyat Palestine selama ini.apa point ntah????soalan ini aku ajukan kepada mama.dan mama menyuruh ku membaca sebuah buku yang mungkin boleh memberi jawapan kepada soalan aku itu.akan ku kongsi segala pelajaran dan pengetahuan yang aku peroleh dengan kalian semua.buat masa sekarang,sama-sama lah kita mendoakan saudara-saudara islam kita yang berada dalam kesusahan dan ketakutan .semoga mereka berada di bawah payungan rahmat allah.amiin~ and tak lupa juga doakan keselamatan petugas-petugas Malaysia yang berada di sana untuk menghulurkan bantuan kepada mangsa-mangsa di Palestine.insyaallah,dengan niat mereka yang suci dan ikhlas untuk membantu,Allah akan melindungi mereka sentiasa.amiin~



a couple of weeks ago,aku YM dengan seorang rakan [infact,he was my classmate] and he told me about sadness,soorow and despair.pada mulanya,aku malas nak amik peduli sangat atas ape yang dia perkatakan tapi kini setelah beberapa minggu berlalu,baru aku terfikir.yup,i agree my friend.sadness,sorrow and despair do play an important role in our lives.kawan aku tu kate,"kita kena belajar memahami sorrow and despair kerana dari situlah kita dapat mewujudkan kegembiraan dan kebahagiaan". okay,maybe thats not exactly what he said,tapi inilah yang aku faham dari apa yang dia katakan tempoh hari.aplikasi kenyataan ini kepada kehidupan aku,"bila aku lihat dan saksikan kejadian di Palestine,aku rasa sangat sedih,sangat marah dan rase nak nanges sambil hentak-hentak kaki kat lantai [bukti kewujudan sadness,sorrow and despair dalam diri aku].tapi apabila aku lihat kehidupan aku di bumi Malaysia yang bertuah ini,aku rase bahagia dan gembira.dan yang paling penting,aku rasa bersyukur.ini merupakan bukti kewujudan kegembiraan dan kebahagiaan dalam diri apabila aku telah mewujudkan kesedihan dalam diri ini."
jadi,moral of the story,kita tak boleh dan tak perlu lari dari kesedihan kerana whether we like it or not,ia adalah satu faktor penting dalam kitaran perasaan manusia.we just need to learn the skills to manage the sorrow effectively so that it do not spread out and effect other things in our life. *note:if you are reading this my friend,thank you.and actually,i do care about what's happening around me cume maybe i am not as alert as you do.anyway,thank you.*

No comments: